Wagner i København og Bayreuth

Det kongelige Teater har netop præsenteret sæsonen 2011/12, og her kan vi blandt andet glæde os over, at Operaen fortsætter med Wagner. Efter Tristan i efteråret er turen kommet til Parsifal. Hartmut Haenchen dirigerer og Keith Warner sætter i scene. Rollelisten tæller blandt andre Stig Fogh Andersen (vel sagtens i titelrollen) og Stephen Milling (vel sagtens som Gurnemanz). Det kongelige Teater lover os “en storslået, erotisk og symbolladet fortælling om tro, skyld og forløsning”.

Så er det på plads. Det er det til gengæld ikke for festspillene i Bayreuth, der netop har mistet den hidtil annoncerede instruktør af Ringen i 2013, filminstruktøren Wim Wenders. 2013 er jo tohundredeåret for Wagners fødsel, så mon ikke alle venter sig noget helt særligt. Wenders, der bla. er kendt for Himlen over Berlin, Paris, Texas og Buena Vista Social Club, følger nu sin danske filmkollega, Lars von Trier, der få år tilbage ligeledes trak sig fra Ringen.

Von Trier var da langt inde i projektet, mens Wenders vist knap nok er begyndt. Tilsyneladende ønskede han, Wenders, at benytte sin iscenesættelse som grundlag for en 3D biograffilm, hvilket Bayreuth afviste, da man frygtede at det berømte hus skulle degraderes til en art filmstudie.

Under alle omstændigheder interessant, at man i den grad bejler til tidens store filminstruktører. Det viser os for det første, at filmen nu endegyldigt regnes blandt de “rigtige” kunstarter og i den grad efterstræbes. For det andet, at det efterhånden er en udmærkelse ikke at vide noget om musik, når man skal instruere en opera. Det friske pust overtrumfer det dybere kendskab.

Dette indlæg er gemt i Parsifals Venner, Personer. Hent permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *